*

Renaldo

Diesel-hysterian lietsominen on vastuutonta

Hätiköivien päättäjiemme ja heidän toimiaan klikkiotsikkomaisesti raportoiva media on aikaansaanut ennennäkemättömän tilanteen, joka uhkaa monen suomalaisen taloutta: dieselkäyttöisten autojen arvon potentiaalisen romahtamisen. Niin tärkeää kuin ilmastonmuutosta onkin torjua, on dieseleitten noitavaino täysin kohtuutonta. Tosiasiahan on että dieselmoottorin hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti bensiinimoottoria pienemmät, ja juuri hiilidioksidipäästöt kiihdyttävät ilmastonmuutosta. Tämän lisäksi diesel on taloudellisempi, antaa paremman väännön ja siinä on parempi hyötysuhde. Dieselin ongelma on pienhiukkaset mutta olen varma että ne saadaan teknologian kehittyessä kuriin, samalla tavoin kuin esim. lyijypäästöt on saatu. 

Vaihdoin monta vuotta sitten dieselautoon pääasiassa juuri ympäristösyiden vuoksi. Olin valmis maksamaan käyttövoimaveronkin, koska koin asian tärkeäksi. Autoni onkin toiminut moitteetta, eikä siinä ole mitään vikaa. Nyt vaikuttaa paradoksaalisesti siltä että samojen ympäristösyiden perusteella autoni arvo on mahdollisesti romahtamassa. Tällaiseen johtopäätökseen olen tullut keskusteltuani useamman vaihtoautomyyjän kanssa: hallit ovat täynnä dieselautoja, bensiiniautoja on joukossa vain muutamia. Eli hiilidioksidipäästöt tulevat kasvamaan. Eipä ilmastonmuutoksen torjuminen tähän mennessä kovin onnistuneelta vaikuta.

Päättäjämme vouhottavat sähköautoista mutta he sivuuttavat täysin sen tosiseikan että sähkö täytyy myös tuottaa jotenkin. Jos kaikki autot olisivat sähkökäyttöisiä, miten kummassa niiden vaatima sähkö tuotetaan? Uusiutuvat energiamuodot, niin tervetulleita kuin ne ovatkin, eivät voi vastata ko. haasteeseen. Näin ollen näyttääkin siltä että ongelmaa ollaan vain siirtämässä toiseen paikkaan. Toisekseen sähkö- ja hybridiautot on hinnoiteltu sellaisiksi, että ne ovat täysin ulottumattomissa suurelle osalle kuluttajista. 

Julkista liikennettä on toki hyvä kehittää mutta jos esimerkiksi meidän perheemme mökkimatka koirineen ja tavaroineen pitäisi tehdä julkisilla, se tarkoittaisi yhdistelmää bussi - juna - bussi - taksi, ja sama luonnollisesti takaisinpäin. Näin ollen meille tärkeä mökkeily olisi pakko lopettaa. Kenen etua se palvelisi?

Me suomalaiset omistamme satoja tuhansia laadukkaita, arvokkaita ja pienipäästöisiä dieselkäyttöisiä autoja. Jos päättäjiemme lyhytnäköisen toiminnan vuoksi niiden arvo romahtaa, on kyseessä yhteensä miljoonien eurojen tappiot meille veronmaksajille, joita ei muutenkaan tässä maassa järin lempeällä kädellä kohdella. Jos näin käy, on ko. tahojen kannettava vastuunsa, ja korvattava meille aiheuttamansa tappiot.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Tiettämättömmyydestä sikiävien viherympäristöpoliitikkojen tekemä petos tämä diseljuttukin.

Käyttäjän Setarkos kuva
Sakari Vainikka

Dieselautojen vastustaminen kuuluu samaan hiukkasfobian oireyhtymään kuin vaatimukset kieltää saunan lämmittäminen koivuhaloilla. Jos Suomen kaltaisessa maassa haluttaisiin kieltää liikenteen tuottamat haitalliset hiukkaspäästöt, ensimmäiseksi pitäisi kieltää nastarenkaat. Toisaalta ainahan sitä voi päästä eroon hiukkas- ja muistakin päästöistä ryhtymällä matkimaan Amerikan amisseja ja siirtymällä kokonaan hevosvetoisiin kuljetusvälineisiin.

Kari Seppänen

No, eipä ne hevoisvetoiset kuljetusvälineetkään olleet mitenkään ongelmattomia...

http://www.historic-uk.com/HistoryUK/HistoryofBrit...

"This problem came to a head when in 1894, The Times newspaper predicted… “In 50 years, every street in London will be buried under nine feet of manure.”"

http://www.atlasobscura.com/articles/the-first-glo...

"A similarly concerning New York City prediction argued that by 1930 manure would reach third-story windows. Moreover, 19th-century New York was already unsettlingly unsanitary, with whole swathes of the city dominated by “a loathsome train of dependent nuisances” like slaughterhouses, facilities for fat melting and gut-cleaning, and “manure heaps in summer” that stretched across entire blocks."

Aikalaiset pitivätkin autoja suoranaisena kaupunkien pelastuksena uhkaavan "lantahyökyaallon" tuhoilta.

Käyttäjän Setarkos kuva
Sakari Vainikka

Neste on tuonut markkinoille My-dieselin, joka on valmistettu biojätteistä. Kyseessä on huipputuote, setaaniluku 80. Luulisi, että luontoarvoja voitaisiin edistää silläkin, että pannaan autot kulkemaan keittiöjätteillä.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Poliitikoista on mukavaa olla luonnon puolestapuhujia. Kukapa sellaista kehtaisi vastustaa.

Asiassa on kuitenkin puolensa.

Samalla kun vaaditaan uutta tuotantoa ja vaahdotaan suuriäänisesti sähköautojen siunauksellisuudesta, niin unohdetaan se tosiasia, että se auton valmistaminen kuormittaa prosessina ympäristöä, ja auton elinkaaren loppupääkin on myös luontoa kuormittava huolimatta siitä, että valmistuksessa nykyään käytetyt raaka-aineet ovat osittain kierrätettäviä. Sähköautoistaminen siis sopii kyllä oikein hyvin autoteollisuudelle ja markkinointimielessä myös oikein hyvin ääniä kalasteleville poliitikoille. Samalla kuitenkin markkinoilla on jo ympäristömyötäiseen teknologiaan perustuvaa dieseliä ja sen tuottamiseen rakennettua kallista teknologiaa.

Myös polttonesteiden valmis jakelujärjestelmä ajetaan alas ja korvataan sähkönjakeluverkoston tehostamisella. Ei muuten ole pikkujuttu Suomen kokoisessa maassa. On ihan turha toivo, että tuo energialähteiden muuttaminen ja uuden energian käytön käynnistäminen olisi ilmaista. Ei ole.

Hämmentää myös, kuinka saadaan maantiejakelu onnistumaan tehokkaasti ja kustannustehokkaasti ilman dieseliä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Oma vaihtoehto on ajaa noita maantiereissuja dieselillä tankaten Nesteen MY dieseliä aina kun mahdollista. Tankkauspaikkoja on harvassa, mutta aika hyvin tuo on onnistunut. Pienhiukkasista ei ole maantiellä juurikaan haittaa, vaan häipyvät taivaan tuuliin. Kaupunkiajot hoituvat pääosin biokaasuautolla, joka on ylivoimaisesti ekologisin ja taloudellisin vaihtoehto.

Käyttäjän htoyri kuva
Hannu Töyri

Tämä on tätä vihreiden koheltamista, josta on paljon ihmisille heidän jokapäiväisessä elämässä ja erittäin vähän tai ei ollenkaa hyötyä ympäristö kysymyksissä. Mielikuvilla mennään.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Todellisuudessa vihreitä pilkattiin,kun asettivat jääkarhut (co2) ihmisiä (NO2)
tärkeämmäksi.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

En ymmärrä, miten se uhkaa talouttani. Ei se kosla ole mikään sijoitus, vaan väline. Auto on parin vuoden päästä maksettu ja jos sitä ei saa kaupaksi kun se on maksettu, ajamme sen loppuun asti. Ja siihen on matkaa ainakin parikymmentä vuotta. Diesel tuskin häviää pumpuista.

Toimituksen poiminnat